06-52500157 info@wisselkom.nl

Gisteren (maandag 6 augustus 2018) stond in de (landelijke) media een artikel over het feit dat de Belastingtelefoon ook heel vaak voor belastingadviseurs frustrerend is en dat van de 900.000 telefoontjes toch zo’n 250.000 keer de Belastingadviseurs afhaakten (is een net woord voor het vroegere: “de hoorn op de haak gooien”). Ze deden dat omdat ze maar in de wachtrij bleven staan en dus geen medewerker van de Belastingtelefoon aan de lijn kregen en ja, Time is money.

Nu heb ik een week of wat geleden voor een klant van een collega-kantoor een bezwaarschrift tegen de aanslag inkomstenbelasting 2015 ingediend. In datzelfde bezwaarschrift vraag ik de Belastingdienst ook om uitstel van betaling en wel tot de Belastingdienst op het bezwaar heeft beslist. Deze werkwijze is overigens een heel gebruikelijke.

Afgelopen weekend ontving ik van de Belastingdienst een Ontvangstbevestiging. In dit schrijven bevestigde de Belastingdienst dat hij
– mijn bezwaarschrift heeft ontvangen en
– tevens de klant uitstel van betaling heeft verleend.20
Maar, de Belastingdienst heeft het over het jaar 2017 en niet over het jaar 2015; een duidelijk geval van een tikfout, meer niet.
Ergo, zonder actie van mijn kant zal de klant toch gewoon de aanslag van het jaar 2015 moeten betalen (want geen uitstel van betaling gekregen) en dat is niet de bedoeling.

Te ondernemen actie:  de Belastingdienst een tikfoutje laten corrigeren; simpel dus.

De praktijk bij de Belastingtelefoon blijkt echter heel anders te zijn dan de theorie. Een sterk verkorte weergave van mijn telefoonervaring met de Belastingtelefoon:
– Meerdere keren doorverbonden
– Slechts een paar keer mijn verhaal opnieuw moeten doen
– Niet één medewerker wilde (of kon?) begrijpen dat het mogelijk slechts een te corrigeren tikfout betrof
– Eén medewerker werd zelfs een beetje boos om mijn ongeduld, want hij wilde mij per se uitleggen wat de “werkwijze” is bij ontvangen bezwaarschriften in combinatie met verzoeken om uitstel van betaling
– uiteindelijk een – meer – ervaren medewerker aan de lijn gekregen en die wist mij te vertellen dat ze in het systeem nergens een verleend uitstel van betaling kon vinden, dus niet voor 2017 en ook niet voor 2015 (??), maar ze heeft een en ander zelf en direct in het systeem gemuteerd.

Na ruim 45 minuten is alles alsnog opgelost…….. toch nog een duur tikfoutje geworden.

Hopelijk, hopelijk geneest de Belastingtelefoon en wordt hij Snel weer beter.