Sinterklaas is – weer – in het land en als ik goed om me heen kijk, geldt dit mogelijk ook al voor de Kerstman. Niet voor niets wordt december ook wel de Feestmaand genoemd.
Maar is december ook een feestmaand in fiscale zin?
Naar mijn mening is dat absoluut niet het geval en dat wordt veroorzaakt door de – in mijn ogen – belachelijke en zeer ingewikkelde loonbelastingwetgeving rondom de viering van Sinterklaas en Kerstmis.
Een paar voorbeelden
Zo moet je verschil maken tussen een viering
– op de werkplek van de werknemer –> alle consumpties, mits ze maar geen maaltijden zijn, blijven onbelast, maar van de werkgever ontvangen cadeautjes zijn dan wel weer belast als loon
– “buiten” de werkplek –> nu worden zowel de consumpties als de cadeautjes als belast loon aangemerkt.
Kleine geschenken
Natuurlijk zijn er weer uitzonderingen, want cadeautjes onder de € 25,– (inclusief BTW) blijven onbelast, indien
a. Het cadeautje geen geld of een waardebon is en
b. Je ontvangt dat cadeautje van je werkgever en je moet dat zien als een persoonlijke attentie. Met andere woorden: ook anderen dan je werkgever zouden een soortgelijk cadeautje geven (??)
Deze regeling geldt dan weer niet voor bijvoorbeeld cadeautjes voor kinderen van werknemers; dan is gewoon alles belast loon, maar gelukkig is er de Werkkostenregeling:
– Cadeautje aanwijzen als “eindheffingsbestanddeel” en
– Ten laste brengen van de zogenoemde “Vrije Ruimte”
– Dan blijft dat cadeautje ineens toch onbelast (snapt u het nog?)
Kerstpakketten voor werknemers
Kerstpakketten met een kostprijs van niet meer dan € 25,– kunt u ook aanmerken als Kleine Geschenken; zie hierboven.
Duurdere Kerstpakketten, ja, dat is wat ingewikkelder, want
a. Bestemd voor werknemers –> de Werkkostenregeling en
– Kerstpakket aanwijzen als “eindheffingsbestanddeel” en
– Ten laste brengen van de zogenoemde “Vrije Ruimte”
b. Bestemd voor oud-werknemers –> de Werkkostenregeling en
– Kerstpakket aanwijzen als “eindheffingsbestanddeel” en
– Ten laste brengen van de zogenoemde “Vrije Ruimte”
Kerstpakketten voor zakelijke relaties, uitzendkrachten, et cetera
Deze personen zijn uiteraard geen werknemers en dus is de waarde van het Kerstpakket voor de zakelijke relatie, uitzendkracht, et cetera “gewoon” belast inkomen (Box 1) en moeten zij hierover inkomstenbelasting betalen à hier is geen Werkkostenregeling van toepassing.
Maar voor elk probleem is er vaak een fiscale oplossing: wilt u niet dat uw zakelijke relatie, uitzendkracht, et cetera zelf belasting moet betalen over het nota bene door u gegeven Kerstpakket, dan kunt u die belasting voor uw rekening nemen en dat is dan voor een Kerstpakket met een waarde van
– Niet hoger dan € 316,– 45% en
– Hoger dan € 316,– 75%.
En dan hebben we nog niet gekeken naar de gevolgen voor de omzetbelasting: is de BTW van de cadeautjes/Kerstpakketten wel aftrekbaar?
Best ingewikkeld, het geven van geschenken in december, toch?