Eigenlijk was het best amusant; op verjaardagsfeestjes (vóór het corona-tijdperk) hoorde ik meer dan regelmatig “sterke” verhalen over het hebben van een auto van de zaak en toch geen fiscale bijtelling wegens privégebruik ervan. De mogelijkheden en foefjes om onder die bijtelling uit te komen, waren – als ik alle verhalen mocht geloven – legio aanwezig. Uiteraard zal ik ze hier niet allemaal vermelden, maar eentje wil ik jullie niet onthouden.
Het is mogelijk om onder de fiscale bijtelling privégebruik auto (ook wel autokostenforfait genoemd) ui te komen door middel van het bijhouden van een sluitende kilometeradministratie. Uit die bijgehouden kilometeradministratie moet dan blijken dat je met de auto op jaarbasis minder dan 500 km voor privédoeleinden hebt gereden.
Ik heb in al die jaren meerdere kilometeradministraties moeten beoordelen en ik heb tot op heden nog niet één kilometeradministratie gezien, welke geen grote fouten bevatte!
Zo was er een ondernemer, die in zijn administratie opnam dat hij was gaan tanken
– van zijn eigen woning uit
– naar een tankstations bijna 30 kilometer van zijn huis vandaan en
– waarschijnlijk met zijn auto letterlijk terug naar huis is gevlogen, want de administratie vermeldde niet de terugreis-kilometers.
Ook zijn er veel werknemers, die op de zaterdagen maar niet in de periode juni – augustus altijd zakelijke besprekingen hebben, maar na doorvragen blijkt het te gaan om privéritten voor het sporten van de kinderen.
En zo zijn er vele, vele voorbeelden van duidelijke fouten te vermelden.
Ergo, er wordt mogelijk vaak “creatief” omgegaan met die kilometeradministraties en al die gevallen konden een verjaardagsfeestje best leuk maken.
Echter, binnenkort moeten alle nieuwe auto’s (personenauto’s, vrachtwagen, bussen en bestelwagens) voorzien zijn van Intelligent Speed Assistant (ISA). Een ISA is in staat om met behulp van o.a. GPS, autocamera’s, navigatiekaarten en verkeersbordenherkenning de snelheidslimieten, et cetera te herkennen. Constateert de ISA dat je te hard rijdt, dan geeft ISA de bestuurder een duidelijk signaal. Dat signaal kan een akoestisch signaal zijn, maar bijvoorbeeld ook het trillen van het stuur of het letterlijk tegengas geven ( d.w.z. tegendruk op je gaspedaal).
Onderdeel van de ISA wordt een black box, welke in de auto wordt geïnstalleerd. In deze black box worden mogelijk vele data van je ritten, et cetera opgeslagen. Het belangrijkst is dat in de black box gegevens worden opgeslagen van enkele seconden voor een ongeval. Deze gegevens kunnen worden doorgegeven aan/ingelezen door bijvoorbeeld de politie.
Maar die black box zal veel, veel meer gegevens bevatten en het is naar mijn mening slechts een kwestie van tijd voordat onder meer de Belastingdienst en verzekeringsmaatschappijen toegang tot die data willen.
En ja, als de Belastingdienst die data heeft, dan zijn er dus minder sterke verhalen op verjaardagsfeestjes.
Overigens:
- De boordcomputer van een auto verzamelt nu al zeer veel data, welke door o.a. de autofabrikanten wordt gelezen en gebruikt en deze data kan de Belastingdienst ook uitlezen. Weliswaar gebeurt dat nog niet, maar ik verwacht dat dit gaat gebeuren
- Ik heb tijdens een verjaardagsfeestje of een netwerkbijeenkomst of waar dan ook nog nooit verhalen gehoord van ondernemers of werknemers, die bij de Belastingdienst tegen de lamp zijn gelopen bij hun pogingen onder de fiscale bijtelling uit te komen.