Stel je eens het volgende voor: je wilt een groot bedrag van je spaarrekening laten overboeken naar je lopende bankrekening. Je belt je accountmanager bij je bank en die vertelt je dat:
- de bank alleen schriftelijke verzoeken om overboeking accepteert
- je met betrekking tot de gewenste overboeking vervolgens niet (!) met de bank kunt bellen en/of e-mailen
- de bank probeert de overboeking binnen een week of 7 tot 8 en misschien zelfs wel 9 te doen en
- oh ja, zolang de bank de gevraagde overboeking niet heeft gedaan, mag je ook geen nieuwe verzoeken om overboeking doen (hoe dringend je het bedrag van die opvolgende overboeking ook nodig hebt).
Kan je je het vorenstaande voorstellen?
Ik weet zeker dat je eerstvolgende besluit zal zijn om in elk geval niet langer zaken met deze bank te doen.
Het vorenstaande is geen fictie, maar werkelijkheid en ik weet dat vele ondernemingen in Nederland ermee te maken hebben. Het betreft dan de opnamen van de zogenoemde G-rekening.
Een onderneming wilt een fors bedrag (vele cijfers vóór de komma) deblokkeren en dient op 1 november 2022 daarvoor het desbetreffende verplichte papieren formulier van en bij de Belastingdienst in.
Het formulier vermeldt letterlijk:
“Wij streven ernaar binnen 4 weken op uw verzoek om deblokkering te beslissen.”.
Tevens kan je op geen enkele wijze met de betreffende afdeling van de Belastingdienst communiceren, want dat is allemaal perfect afgeschermd. Een e-mailbericht kan je niet zenden omdat – volgens medewerkers van de Belastingdienst – die afdeling niet eens e-mailadressen heeft.
Maar, in het formulier van de Belastingdienst staat (ook nu weer letterlijk):
“Geeft u de Belastingdienst toestemming om u te e-mailen als er vragen zijn over dit verzoek tot deblokkering van de g-rekening?”.
Begrijp je het nog?
Ook staat er op de voorzijde van het formulier:
“Hebben wij nog een verzoek deblokkering g-rekening in behandeling? Dan nemen wij een nieuw verzoek niet in behandeling. Wacht dus met insturen van dit formulier tot wij uw vorige verzoek hebben afgehandeld.”.
Let wel: ik heb het hier over het banksaldo van de onderneming zelf; het is dus haar eigen geld.
Zoals het er nu naar uitziet, zal de onderneming ultimo dit jaar een te deblokkeren bedrag van meer dan een half miljoen Euro hebben. Zij kan echter pas een verzoek om deblokkering doen nadat de Belastingdienst het huidige lopende verzoek om deblokkering geheel heeft afgewerkt …. en dat kan weleens nog weken gaan duren en ondertussen loopt de onderneming de kans dat zij in liquiditeitsproblemen komt.
Zie de parallel.
Dat moet voortaan echt, echt, echt anders (kunnen) ………