06-52500157 info@wisselkom.nl

 

Een poosje geleden belt een oudere man mij op; ik help hem vaker met “ingewikkelde” zaken en dat is nu ook het geval.
Hij heeft van zijn zwager de tip gekregen om bij zijn gemeente te vragen om die eenmalige Energietoeslag. Hij heeft echter geen computer (ook nooit gehad) en weet niet hoe hij die aanvraag moet doen.
Nog tijdens ons telefoongesprek ga ik naar de website van zijn gemeente en vind ik het desbetreffende formulier; dit is – weer – zo’n formulier, waarin is geprobeerd zoveel, maar dan ook zoveel mogelijk informatie te zetten en dan ook nog eens met schreeuwende koppen en meerdere kleuren. De verstrekte, maar ook de aan te leveren informatie is veel en ook ingewikkeld te noemen.
Ik heb de man geadviseerd zelf een afspraak te maken met de gemeente en daar dan met de gevraagde info naar toe te gaan.

Het is goed dat de gemeente haar inwoners zo volledig mogelijk wil informeren, maar met heel veel blabla bereik je met name de oudere inwoners en ook de laaggeletterde inwoners niet.

Dat het zeer goed mogelijk is om “moeilijke” zaken redelijk eenvoudig en goed leesbaar te houden, blijkt naar mijn mening uit de uitspraak van 12 oktober 2022 (nr LEE 22/433, 22/434 en 22/435) van rechtbank Noord-Nederland.

Deze rechtbank gebruikt termen en zinnen als:

  • Wat staat er in de wet- en regelgeving?
  • Juridisch zit het dus zo
  • Maar dat hoeft niet per se
  • Anders gezegd: eiser hoeft niet tot achter de komma te bewijzen
  • Wat vindt de rechtbank ervan?
  • Dit kan gebeuren, maar dan borduurt de Belastingdienst voort
  • Hierbij speelt hetzelfde
  • Daarover wil de rechtbank het volgende kwijt
  • En ga zo nog maar door.

In deze uitspraak gebruikt de rechtbank niet de standaard juridische termen en formuleringen; inderdaad: een weldaad voor het oog en het brein.

Ik ontvang nog steeds regelmatig brieven en e-mailberichten van o.a. de Belastingdienst en ook van juristen en niet zelden moet ik echt meerdere keren bepaalde passages lezen om precies te weten wat de afzender van de brieven/e-mailberichten nu eigenlijk als boodschap of als vraag wil overbrengen.
Het kan dus anders; lees de uitspraak van rechtbank Noord-Nederland maar eens.

In de correspondentie met mijn klanten vermeld ik haast nooit veel te ingewikkelde vaktermen en verwijzingen naar artikelnummers van wetten.

Mijn advies aan alle opstellers van formulieren en correspondentie is dan ook om korte zinnen te hanteren en je woordgebruik eenvoudig te houden en het vermelden van wetsartikelen zoveel mogelijk te vermijden.