Wanneer je als belastingplichtige een kleine fout maakt, je bent bijvoorbeeld slechts één dag te laat met het indienen van een aangifte en/of betaling van een bedrag (omzetbelasting. loonheffingen, et cetera), dan legt de Belastingdienst je direct een soms flinke boete op. De boete kan zelfs meervoudig zijn, namelijk één voor het te laat indienen van de aangifte en één wegens het te laat betalen van het bedrag. De Belastingdienst legt deze boete op omdat je immers “systeemverstorend” bent geweest. Soms verneem je ook het argument dat de Belastingdienst nu eenmaal niet haar klanten kan kiezen, dus per definitie moet omgaan met alle belastingplichtigen.
Maar het komt – meer dan – regelmatig voor dat de Belastingdienst zelf ook fouten maakt en dan is zijn system ineens leidend, juist en soms zelfs heilig.
Een voor mij tenenkrommend praktijkvoorbeeld.
- Man heeft in het jaar 2020 een aanzienlijk fiscaal verlies uit aanmerkelijk belang
- Belastingdienst gaat akkoord met dat verlies en de klant heeft vanaf het aangiftejaar 2022 een te verrekenen belastingkorting van afgerond € 75.000,–
- De aangifte inkomstenbelasting 2022 wordt ingediend en ik verzoek de Belastingdienst schriftelijk om het aanmerkelijk belangverlies uit 2020 om te zetten in een belastingkorting van die € 75.000,–
- Nog vóór de Belastingdienst beslist op mijn verzoek om omzetting in belastingkorting, legt hij een voorlopige aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2022 op. Die voorlopige aanslag is een te betalen bedrag (inkomsten box 1) van € 50.000,–.
En dan gebeurt het. - Ik ontvang van de Belastingdienst de beschikking dat het aanmerkelijk belangverlies is omgezet in een belastingkorting van € 75.000,– en
- In diezelfde beschikking staat duidelijk vermeld “Deze belastingkorting verrekenen we met de belasting over het belastbare inkomen van het jaar 2022”
- Ondertussen stuur ik de Belastingdienst een verzoek om uitstel van betaling van die voorlopige aanslag van € 50.000,– en ik vraag de Belastingdienst mij te bevestigen dat hij mijn verzoek om uitstel heeft ontvangen.
Je raadt het waarschijnlijk al. - Ik ontvang van de Belastingdienst niet de bevestiging van ontvangst van mijn verzoek om uitstel van betaling en
- De inspecteur van de Belastingdienst verlaagt niet uit eigener beweging de voorlopige aanslag van € 50.000,– (en legt ook geen herziene voorlopige aanslag op) en is desgevraagd (!) ook niet bereid intern het gevraagde uitstel van betaling te communiceren en te regelen met zijn collega ontvanger van de Belastingdienst
- Het standpunt van de inspecteur is duidelijk:
a. de al ontvangen voorlopige aanslag van € 50.000,– gewoon tijdig betalen
b. als ik dat wenselijk acht, moet ik zelf een uitstel van betaling regelen met de Belastingdienst. Dit heb ik al één keer schriftelijk geprobeerd en dat zonder enig resultaat, maar dat terzijde
c. de inspecteur zal de betalingskorting te zijner tijd toepassen bij het vaststellen en opleggen van de definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen van het jaar 2022 en
d. ja, de inspecteur weet dat de Belastingdienst geen rente vergoedt over het al betaalde bedrag van € 50.000,–.
Het kost me soms moeite om mijn professionele boosheid in te houden.
Was je als klant/belastingplichtige maar in de gelegenheid om zelf je “eigen” Belastingdienst te kiezen, want nu verstoort de Belastingdienst het system van de klant; de klant wordt namelijk geconfronteerd met een hogere adviesdeclaratie.
Mijn advies voor de Belastingdienst is een eenvoudige:
- Hou je aan de (interne) regels en stuur altijd een ontvangstbevestiging
- Verschuil je niet achter je collega’s (inspecteur vs ontvanger en vice versa)
- Neem als medewerker van de Belastingdienst je verantwoordelijkheid of geef gevolg aan je zorgplicht en stuur een belastingplichtige of diens adviseur niet van het kastje naar de muur en
- Het is echt niet moeilijk, maar geef gewoon toe dat er fouten worden gemaakt bij de Belastingdienst; voorkomt ergernis en boosheid.