06-52500157 info@wisselkom.nl

Op 10 september jl heb ik namens een adviesklant bij de Belastingdienst/kantoor Enschede een bezwaar tegen de definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen 2020 ingediend.
En zoals voor mij te doen gebruikelijk heb ik de Belastingdienst verzocht onder andere mij binnen veertien dagen een ontvangstbevestiging te sturen. Zoals we haast allemaal weten, raakt er namelijk veel te vaak post kwijt binnen de Belastingdienst.

Vandaag ontving ik (weliswaar van/via kantoor Heerlen) de gevraagde ontvangstbevestiging.
Wat me enorm prettig verrast, is dat de Belastingdienstmedewerker in deze brief:

  • Dus keurig de ontvangst van mijn bezwaarschrift bevestigt
  • Tevens gemotiveerd aangeeft dat en waarom hij maximaal 18 weken de tijd nodig heeft om op het bezwaar te beslissen
  • Ook vermeldt dat de klant het gevraagde uitstel van betaling krijgt en wat er financieel gebeurt als de klant gelijk krijgt van de Belastingdienst.

En dat allemaal in eenvoudig te begrijpen (Nederlandse) tekst ….. aaah, een echte verademing.

Is het dan allemaal perfect? Neen, helaas niet, maar de Belastingdienst is in elk geval op de goede weg.
De enige minpuntjes, welke ik constateer, zijn:

  • In de brief worden “ik” en “wij” door elkaar gebruikt en
  • De brief is uiteraard aan mij gericht en in de brief staat dat ik met behulp van mijn DigiD kan inloggen op belastingdienst.nl/bezwaar en daar bijvoorbeeld documenten kan toevoegen.
    a. ik gebruik voor mijn (advies)werkzaamheden voor mijn klanten geen gebruik van mijn DigiD en met mijn Beconnummer kan ik – terecht – niet bij de klant inloggen
    b. ik heb ook niet de beschikking over de DigiD van mijn klanten
    c. ik heb dus niets aan de verwijzing naar de site belastingdienst.nl/bezwaar en
    d. de Belastingdienst gaat er dus weer standaard vanuit dat alle belastingplichtigen een computer hebben, et cetera.

Maar deze brief is een echte verademing in vergelijking met de kantoren van de Belastingdienst in bijvoorbeeld Zeeland en West-Noord-Brabant. Deze eenheden sturen je haast nooit een ontvangstbevestiging.

Ik hoop dat een goed voorbeeld ook alle kantoren van de Belastingdienst doet volgen.

Overigens

Maandag 20 september jl. heb ik op NPO2 de documentaire “Alleen tegen de Staat” gezien; wat een indrukwekkende documentaire.
De documentaire gaat over 5 vrouwen/moeders, die slachtoffer zijn van de zogenoemde Toeslagenaffaire. De vrouwen/moeders doen hun individuele verhaal over de bewuste (!) vernederingen en verwoestingen van hun leven door de Nederlandse Belastingdienst.

Heb je de documentaire niet gezien? Hij kwam op TV op maandag 20 september 2021 en begon om 21:30 uur.