Zo nu en dan kom ik bij het verzorgen van een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen onderwerpen tegen, waarbij ik me afvraag “Moet ik hier iets mee en zo ja, wat?”.
Een voorbeeld van een casus van een paar weken terug.
Een ondernemers-echtpaar heeft een jaar of 10 geleden een eigen woning gekocht voor – bijna – € 500.000. De indertijd afgesloten hypothecaire lening was € 500.000 (zogenoemde Spaarhypotheek).
Het echtpaar wil gaan investeren (box 3) en neemt contact op met hun financieel adviseur. Die adviseur adviseert om gebruik te maken van de huidige overwaarde van hun woning, zijnde € 300.000 en dat gebeurt ook.
De nieuwe hypothecaire lening bestaat uit twee delen, te weten:
– aflossingsvrije hypotheek van € 400.000 en
– annuïteitenhypotheek van € 400.000.
Bij het doornemen van het advies van die financieel adviseur en diens offerte voor de nieuwe hypothecaire lening valt mij op dat de financieel adviseur nergens, maar dan ook echt nergens het echtpaar waarschuwt of attent maakt op het gegeven dat
- de te betalen hypotheekrente voor maar 62,50% fiscaal aftrekbaar is en
- het echtpaar mogelijk in flinke financiële problemen kan komen als de huidige overwaarde van de woning gaat dalen (“onder water komt te staan”).
Ik heb het vorenstaande besproken met het echtpaar en ik vermoed dat beide echtelieden de eerste paar nachten wat moeilijker in slaap konden komen.
In een aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen van een andere klant mag ik ook de kosten van de notariële afrekening in aftrek brengen voor zover die kosten toezien op de hypothecaire lening. Dat is tegenwoordig geen eenvoudige klus en daarvoor heb je feitelijk diezelfde notaris nodig omdat die notariële afrekening vaak ook betrekking heeft op de levering van de gekochte woning.
Bij de volgende kosten is op voorhand niet duidelijk of zij betrekking hebben op de levering van de woning of op de akte van hypotheek:
- Administratiekosten
- Inzagekosten persoonsgegevens
- Verplichte bijdrage kwaliteitsfonds KNB
- Omzetbelasting
- Recherchekosten
- Dossierkosten
- Controles BRP, VIS, CIR en CCBR.
Al met al kan een willekeurige aangifte inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen best “interessant” worden.
Overigens
In Nederland gevestigde BV’s hadden tot en met 27 maart 2022 de gelegenheid om hun UBO/UBO’s in te schrijven in het UBO-register.
- Recentelijk heeft minister Kaag van Financiën in een Kamerbrief medegedeeld dat de Belastingdienst actief gaat controleren en handhaven bij bedrijven, welke de UBO-inschrijvingen niet hebben gedaan.
Ik ben echt benieuwd hoe de Belastingdienst dat gaat doen, nu de medewerkers van het UBO-register een verwerkingsachterstand van soms wel 3 (!) maanden hebben. - Hoewel de medewerkers van het UBO-register soms forse werkachterstanden hebben, krijg je bij controle van de inschrijving gewoon de melding:
“Voor deze organisatie zijn geen UBO’s ingeschreven. Deze organisatie heeft geen UBO’s ingeschreven”.
Je krijgt die melding dus ook als je aantoonbaar je inschrijving ruim drie maanden geleden hebt verzonden en bij navraag blijkt dat die inschrijving inderdaad toen is ontvangen.