06-52500157 info@wisselkom.nl

Maandag jl. nog een interessante lezing gevolgd, welke als onderwerp had “Mediation in fiscale zaken”. Volgens de spreker gaan bij de Belastingtelefoon alle alarmbellen af als je als adviseur voor je klant om mediation vraagt. De reden hiervan zou zijn dat de Belastingdienst een groot voorstander is van mediation omdat daardoor mogelijke bezwaar- en beroepsprocedures kunnen worden voorkomen.

Nu wilt het toeval dat ik gisteren ben geconfronteerd met een situatie, welke zich bij uitstek leent voor mediation. Dus, wat doe je dan als adviseur? Inderdaad, je belt naar de Belastingtelefoon en helaas ………… er ging volgens mij niet één alarmbel af.

Medewerkster van de Belastingtelefoon (verkort weergegeven):
– U wilt wáááát?
– Mediation, ik heb geen idee waarover u het hebt, want ik heb er nog nooit van gehoord.
– Ik vind het wel een moeilijk woord, hoor. Hoe schrijf je nu precies miediejeesjun?

Nadat ik die mevrouw een en ander heb uitgelegd en haar heb verzocht intern te overleggen, kwam ze met het verlossende woord: “Ik snap er nog steeds niets van, maar u wordt morgen tussen 14.00 en 17.00 uur teruggebeld”.

Ach, misschien was ze wel ietwat hardhorend en kan ze er natuurlijk niets aan doen dat ze zelfs niet één alarmbel hoorde gaan………….