06-52500157 info@wisselkom.nl

Stel dat je eigenaar (m/v/g) bent van een personenauto, dan weet je dat bij het bezit en gebruik van die auto veel geregel komt kijken; denk alleen al aan bijvoorbeeld:

  • Motorrijtuigenbelasting                                     Belastingdienst
  • Verzekeringen                                                     Verzekeraar/assurantiebemiddelaar
  • Onderhoud                                                          (Dealer)garage of zelf doen
  • Kapotte ruit vervangen                                     Autotaalglas/Glasdrive/Glasgarage/etc.
  • Wassen                                                                Carwash
  • Brandstof                                                            Tankstation
  • Banden vervangen                                             Bandencentrale
  • Opslag banden                                                   Thuis of bandencentrale of iets dergelijks
  • Schade                                                                 Autoschadeherstelbedrijf
  • Et cetera                                                              Et cetera

Op de één of andere manier zijn we met z’n allen al deze werkzaamheden inmiddels wel gewoon en hebben we onze weg gevonden in de “doolhof” van gespecialiseerde bedrijven.

Maar het meest gemakkelijk blijft toch de mogelijkheid om alles door één en dezelfde (dealer)garage te laten uitvoeren. Je brengt je auto naar die garage en de garage regelt vervolgens alles voor je.

En hoe gemakkelijk zou het zijn als dat ook geldt voor je hulpvraag, bijvoorbeeld als je als oudere of behoeftige inwoner onder meer huishoudelijke hulp nodig hebt. En dit omdat je – zo lang mogelijk – in je huis en je vertrouwde omgeving wilt blijven wonen.

Probeer dan maar eens, zonder ook maar enige praktijkervaring op het gebied van sociale voorzieningen, hulp en ondersteuning te krijgen van de Sociale Dienst van de gemeente, waar je inwoner van bent:

  • Te vaak is de relevante kennis en know how niet of te weinig aanwezig
  • “Neen, wij kunnen u alleen helpen met “dit” en voor “dat” moet u zelf contact opnemen met Jantje, Pietje en/ of Klaasje”

Je krijgt ook nog eens te maken met het machtige CAK en die uitvoeringsinstelling is vreselijk, maar dan ook vreselijk bureaucratisch. Komt nog eens bij dat haast geen van de door jou aangezochte instellingen beseft dat een oudere inwoner soms niet eens een computer of moderne telefoon heeft; in alle correspondentie word je verwezen naar websites weeweewee punt zus-of-zo punt enèl. En ja, die instellingen blijven die digitale verwijzingen stug volhouden.

En dan vermeld ik hier nog niet de eventuele gevolgen voor huurtoeslagen en zorgtoeslagen; die wet- en regelgeving is voor velen te ingewikkeld en onbegrijpelijk.

Een specialist sociale verzekeringen en ik staan momenteel meerdere, vooral zeer oude, hulpbehoevende inwoners bij met hun hulpvragen. We doen dit zonder meer pro deo, maar als je zou berekenen wat onze bestede uren normaliter aan declaraties zouden (kunnen) brengen, ja, dan zou je erg schrikken.

Neen, op het gebied van sociale verzekeringen en sociale voorzieningen zijn er nog veel te veel moeilijke regels, verspreide en niet met elkaar samenwerkende loketjes, instellingen en bedrijven.

Wat zou het gemakkelijk zijn als de mogelijkheid bestond om je met je hulpvraag tot één loket te wenden, welk loket/de mensen jouw hulpvraag oppakken en vervolgens voor alles zorgen.

*) Ik ben in het geheel geen Latinist, maar de vertaling van deze titel zou kunnen/moeten zijn “De paarse krokodil”