06-52500157 info@wisselkom.nl

Als belastingadviseur geef je – hoe kan het ook anders – je klanten adviezen over onder meer belastingen en fiscaliteit, ondernemingsvormen, estate planning, meer eenvoudigere overeenkomsten en een enkele belastingadviseur adviseert en begeleidt actief op het gebied van bijvoorbeeld toeslagen.

Maar naar mijn mening moet je als belastingadviseur je niet (actief) bemoeien met de “werkvloer”, zijnde het drijven van de onderneming van en door je klant. Je moet dus in je eigen box blijven.
Echter, een paar weken geleden had ik de volgende ervaring.

Met een groep van 18 personen streken we voor een lunch neer op het terras van een horecagelegenheid. We hadden tevoren gereserveerd en daarom had het horecapersoneel alvast 4 tafeltjes bijeen geschoven; we konden direct gaan zitten en genieten van het goede weer.

Het was lunchtijd en daarom waren veel, maar zeker niet alle, terrastafels bezet. Ook liepen er zeker 4 personeelsleden/serveersters + 1 meewerkende teamleidster (of hoe je zo iemand ook moet kwalificeren) rond.

Het werd een “puinhoop”.

Onze groep heeft bijna een half uur (!) moeten wachten alvorens de drankbestelling werd opgenomen en dit ondanks dat we al twee keer daarom hadden gevraagd. Bezoekers, die later aankwamen (onder meer ouders met 1 of enkele kinderen), werden wel direct gevraagd of en wat ze wilden nuttigen en die bestellingen werden ook vlot geserveerd.
Enfin, de drank werd besteld en we vroegen voor de zekerheid nog of alle drank op één aparte gezamenlijke rekening kon; dat was geen probleem. De lunch zou elk lid van ons gezelschap zelf afrekenen.
De bestelde drank was er al na een kwartier (!); intussen zaten we dus al 3 kwartier op dat terras.

Vervolgens heeft het nog ruim een kwartier geduurd – en dat na meerdere verzoeken van ons om de bestelling op te nemen – voordat de meewerkende teamleidster de lunch-bestelling opnam (“ik kan niet heksen, ik heb maar één paar handen” en “jullie zien toch ook wel dat het druk is”). En neen, we konden niet de vervolgbestelling van de drank doen.
Gelukkig kwam het eten snel.

Daarna is het ons gelukt om relatief snel de drankbestelling te laten opnemen.

Gezien het vorenstaande was bij alle leden van ons gezelschap een negatieve indruk van deze horecagelegenheid ontstaan. Voor de duidelijkheid: het gezelschap bestond zeker niet uit ongeduldige en/of zeurende mensen.

Na de lunch werd er binnen in de horecagelegenheid afgerekend en ik wilde de gezamenlijke drankrekening afrekenen. De jonge serveerster had een en ander naar mijn mening zeer creatief en ook eenvoudig bijgehouden: het personeel had voor ons gezelschap 4 tafels bijeen geschoven en zij had in het kassasysteem alle drank op het tafelnummer van één van die 4 tafels gezet.
Dat was nog eens out of the box denken.
Ze kon dus direct mij het totaalbedrag noemen……. maar nee, hoor: de teamleidster zag dit aan en werd boos op de serveerster omdat ze zo niet mocht afrekenen; het moest anders oftewel “back in the box again”.

Het gevolg was dat de teamleidster zelf met mij de rankrekening wilde afrekenen en daarvoor het totaalbedrag volgens haar eigen systeem (?)ging berekenen. Dit lukte haar niet direct, ze werd zenuwachtig en ook erg chagrijnig, stuurde de inmiddels achter mij ontstane rij van mensen weer terug naar hun tafel(s) om uiteindelijk na 10 minuten met exact hetzelfde bedrag te komen als haar collega.

Ik heb afgerekend en daarna konden de andere gasten eindelijk ook afrekenen.

Onnodig te vermelden dat niet één lid van mijn gezelschap ooit zal terugkeren naar deze horecagelegenheid.

Nu ik “Out of the box”: wat had het personeel van deze horecagelegenheid voor ons gezelschap mogelijk (beter) kunnen doen?

  • Direct de drankbestelling opnemen.
    Dat we daarna nog even moeten wachten op de bestelde drank is geen probleem
  • Na verloop van weer enige tijd de lunchbestellingen opnemen
    Ook nu geldt dat we natuurlijk niet verwachten dat per omgaande de bestelde lunch geserveerd zou worden
  • Misschien voor het serveren van de lunchbestelling nog eens informeren of en wie er nog wat drank wilden bestellen en
  • Als laatste: gewoon het afrekensysteem van de jonge serveerster aanhouden en
    – haar niet ter plekke op haar nummer zetten
    – als iets niet lukt dat niet afreageren (chagrijnig worden) op wachtende gasten.

 

Nota Bene

  1. Zeer tegen mijn gewoonte in vond ik het niet gepast om een fooi te geven en
  2. Mogelijk is voor een coach nog een goede boterham te verdienen bij deze horecagelegenheid.